مهرزاد دانش منتقد سینما درباره اهمیت جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و معیار داوری آثار توضیح داد. به گزارش خبرگزاری میزان، دانش درباره اهمیت جشن منتقدان و نویسندگان سینما گفت: جشن انجمن منتقدان مهم است، چرا که منتقدان در ماندگاری یک فیلم در طول تاریخ نقشی بیبدیل دارند. فیلمها اکران میشوند و فروش میکنند و بعد از آن نوبت به دیگر فیلمها میرسد و این چرخه ادامه پیدا میکند. در این روند و سرعت، آن چه باعث میشود فیلمهای خوب فراموش نشوند و تحلیل و بررسی و کندوکاو دربارهشان در نشریات، فضاهای مجازی و تریبونهای مختلف به زنده بودنشان بیانجامد، نقد منتقدان است؛ بنابراین نقش نقد و منتقد در سینما، کمک به بقای یاد و نام و وزن فیلمهای ارزشمند است.
وی درباره نقش منتقدان در شکلگیری سلیقه مخاطب امروز عنوان کرد: متأسفانه تاثیر منتقدان در شکلگیری سلیقه مخاطب امروز اندک است. این درست است که منتقدان در ارزشیابی و کشف و تمایزدهی فیلمهای خوب از بد، نقش مهمی ایفا میکنند، اما این در شرایطی است که سپهر اجتماعی هم وضعیت متعادلی داشته باشد. متأسفانه شیوه سیاستگذاریهای سینمایی که خود متأثر از بافت کلی سیاست و اقتصاد و فرهنگ در سالیان اخیر بوده است، فضا را از روند تعادلی خود خارج کرده است و جایی برای عرضه یا درخشش یا تثبیت فیلمهای خوب باقی نگذاشته است که حالا منتقدان هم در ادامه این وضع بخواهند درباره فیلمهای ارزشمندتر نظرات مؤثر بدهند. در چنین شرایطی بسیاری از منتقدان حالا دیگر دست به نقد سیاستهای سینمایی میزنند تا نقد فیلمها و مصداقهای سینمایی. جلوهگری بیش از حد فیلمهای نازل در سینمای ایران نشان از نعل وارونهای دارد که این سیاستها در پس شعارهای پرطمطراق زدهاند و حالا منتقدان باید بیش از پیش در ریشهیابی این سیاستهای نادرست دست به تحلیل بزنند.
دانش در پاسخ به اینکه چرا جشن منتقدان برای سینماگران اهمیت ویژهای دارد، گفت: عموم منتقدان، به جز معدودی که این فضا را سکوی پرتاب به مناسبات دیگر میانگارند، عاری از وابستگیهای صنفی و سیاسی هستند و همین درجه خلوص نظر آنان را در برگزیدن بهترینهای سینمایی بالا میبرد. منتقدان بیآلایشترین داوران سینمایی هستند که مواردی مانند پیشینه همکاری با فلان سینماگر یا بدهبستانهای مالی سر بهمان پروژه یا سفارش بابت مشارکت در فیلمی از فلان تهیهکننده و غیره در پیشه آنها نمیگنجد و عاری از هر تعلق، صرفاً بر مبنای سنجههای سینمایی، دست به انتخاب بهترینها میزنند.
این منتقد سینما در پاسخ به اینکه چه چیزی باعث شده است جشن منتقدان جایگاهی متمایز در بین سایر مراسم سینمایی پیدا کند، بیان کرد: کمرنگی تأثیر و دخالت عناصر غیرسینمایی اعم از سیاست و صنف و اقتصاد در ارزیابی فیلمها و اعلام نتایج نهایی در جشن منتقدان محسوستر از سایر محافل رقابتی و رویدادهای جایزهمحور سینمایی است. در واقع خود سینماست که معیار ارزیابی فیلمها در جشن منتقدان است و نه مصلحتسنجیهای متداول در اغلب مراسم مشابه. البته آرزومندم این مهم در دورههای بعد هم با جدیت بیشتر دنبال شود و برخی موانع که ممکن است در فهرستبندی فیلمهای مورد ارزیابی تأثیراتی داشته باشند، برطرف شوند.
وی در ادامه مهمترین ویژگی جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران را بیپیرایگی دانست.
دانش در پایان درباره معیار داوری آثار گفت: تلاش کردم فقط سنجههای سینمایی معیارم باشند؛ فارغ از جهتگیریهای سیاسی یا سلیقهای. این سنجهها هم آمیزهای از رعایت توأمان استانداردهای سینمایی و بروز خلاقیتهای سینمایی هستند.
پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران نیمه دوم خرداد سال جاری به دبیری جعفر گودرزی برگزار میشود.